Den perfekta pizzan

Detta är en pizza jag bakade någon gång förra året och har bara bakat den en gång, men det är utan tvekan den bästa pizzan jag någonsin ätit.
Allt handlar om pizzadegen (i stort sett i alla fall), så det är degen man måste lägga ner extra mycket kärlek på. Detta genom att använda rätt sorts mjöl och låta det ta sin tid att jäsa, men förarbetet på degen är helt klart värt tiden när man väl får smaka på slutresultatet.

Degen
4 pizzor (gjorde halva receptet vilket gav mig en normalstor pizza dock)

Ingredienser till poolish (detta är för att ge degen rätt sorts jäsning):
75g vatten, 28 grader (3/4 dl)
25g jäst
75g durumvetemjöl (ett mjöl med hög proteinhalt)

Ingredienser till övriga degen:
325g durumvetemjöl
175g vatten (1 3/4 dl)
10g havssalt

Tillvägagång poolish:
Kontrollera att vattnets temperatur är 28 grader. Lös upp jästen i vattnet och vispa in mjölet till en slät smet. Täck över med plastfilm och låt jäsa 60 minuter i rumstemperatur.

Tillvägagång övrig deg:
Häll mjölet och vatten i en degbunke. Tillsätt poolish och knåda degen på lägsta hastighet i en köksassistent i 13 minuter (jag har inte tillgång till en köksassistent vilket gjorde att jag fick knåda degen för hand vilket gick lika fint om än lite mer arbete).
Tillsätt saltet, öka hastigheten och knåda degen ytterligare i 7 minuter till en seg och elastisk deg.
Lägg upp degen på ett mjölat arbetsbord och dela den i fyra lika stora bitar. Rulla till runda och spända bullar. Lägg en bakduk över och låt jäsa till dubbel storlek i ca 2 timmar (efter detta steg gör degen bäst i att vila i kylskåp över natten).
Platta ut degen till en rund platta med hjälp av hadflatan och kavla sedan degen så att den blir riktigt tunn. Tryck tilll med knogarna, 2 cm innanför kanten, så får du den klassiska upphöjda kanten.



Pålägg:
Vad ni vill egentligen, så länge påläggen håller en viss kvalité, man vill inte att mödan man lagt ner på degen ska ska dras ned pga dåliga råvaror. Men jag kan berätta vad jag använde mig av då jag gjorde den.

Hemmagjord tomatsås (skriver recept längre ned)
Västerbottensost
~100g oxfilé (skivad i 5mm medaljonger)
Färska champinjoner
Timjan
Bacon
Lök



Tomatsåsen:
En burk krossade tomater
2msk tomatpuré
3 Vitlöksklyftor
½ hackad rödlök
Salt/Peppar/Oregano/Basilika
Olivolja

Tillvägagång:
Hetta upp olivoljan i en kastrull och fräs den hackade löken.
Blanda i de krossade tomaterna, tomatpurén och pressa i vitlöken.
Låt tomatsåsen koka upp.
Smaksätt med övriga kryddor och låt puttra 10-15 minuter.
Låt kallna.


Slutsteg:

Värm ugnen till 250 grader.
Smeta ut tomatsåsen över pizzan.
Strö över rikligt med riven ost.
Lägg på resterande pålägg så som du vill ha det (krydda gärna oxfilén ett tag innan med salt och peppar).
Helst ska pizzan gräddas på en upphettad sten, men då det är få som har det så går det fint på en vanlig plåt med bakplåtspapper på i ~10 minuter.




För större bilder kan ni klicka på:
Kavlad deg
Pålägg
Redo för ugn
Redo att ätas

*Receptet på degen är en variant taget ifrån Jan Hed*

Kommentarer
Postat av: HAXPEN@FRAGBITE

fan vad du gjorde mig hungrig, jävlar i helvette de dära såg gott ut!

2011-05-22 @ 23:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0