Avokadosoppa

Hade nyligen kallrökt lax som var på väg att gå ut, och då jag tidigare sett en bild med avokadosoppa toppad med kallrökt lax så var det ett perfekt tillfälle att prova på denna rätt.
Detta var bland de godaste soppor jag har ätit.



Ingredienserna jag använde mig av var (1port);
Kallrökt lax
2 Avokados
½ Citron
2dl Vispgrädde
1dl Vatten
1msk Kycklingfond
Några droppar tabasco
Chilipulver
Salt/Peppar
Olivolja

Tillvägagångssätt;
Skala och kärna ur avokadosarna och lägg de i exempelvis en matberedare.
Pressa i citronen och blanda i grädden, vattnet och kycklingfonden.
Låt matberedaren gå tills soppan har blivit slät.
Häll upp soppan i en kastrull och koka upp.
Smaksätt med tabascon, olivoljan och kryddorna, låt soppan puttra drygt 5 minuter.
Ta den mängd lax du vill ha och strimla den, skär upp en halv skiva citron.
Häll upp soppan i en tallrik, toppa den med laxen och citronen, strö över lite svartpeppar.
Avnjut gärna soppan med ett nybakt bröd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0