Kyckling och potatis

Hade tinat en kycklingfilé idag som jag skulle äta till middag, men jag hade ingen aning om vad jag skulle göra med den eller äta till. Sen såg jag att jag hade 3 potatisar liggandes så jag tänkte att jag gör något av dom.
I slutändan blev det iaf att jag gjorde ett kryddsmör med pressad vitlök, timjan och lite andra kryddor som jag tryckte ner i skåror som jag skurit i kycklingen, potatisen skivade jag och lade i botten av en ugnsform som jag smörjt in med kryddsmöret. Sedan hällde jag över lite grädde på potatisen samt lite kycklingfond, salt och peppar. Kycklingen (som jag hade brynt innan) lade jag ovanpå potatisen och lät allt tillsammans bli färdigt i ugnen.
Detta blev en riktig succé, kycklingen var mör och saftig med bra smak ifrån kryddsmöret, potatisen blev väl tillagad (som en potatisgratäng i princip) och safterna ifrån kycklingen tillsammans med grädden och kryddsmöret var pricken över i:et. Serverade även med en chili-coleslaw som jag gjort ett par dagar tidigare.


Större bild


Större bild

Efter ugn:

Större bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0