Chocolatecovered deepfried baconwrapped banana!

Chokladöverdragen friterad baconlindad banan.
Detta var en idé som jag fick då jag låg och försökte sova igårnatt och lyckades inte släppa själva tanken om det.
Så det enda jag kunde göra var att skrida till verket!
Här är resultatet.


Större bild

Tanken med denna dessert var att balansera sälta och sötma samt olika kontraster när man biter in i den. Det söta ifrån chokladen till sältan ifrån baconen till sötman ifrån bananen, det knapriga ifrån frityrlagret samt baconen till den mjuka bananen. Allt funkade utmärkt tillsammans!

Ingredienser:
1 Banan
Blockchoklad
Bacon
2dl Vetemjöl
2dl Iskallt vatten
1msk Bakpulver
Rapsolja

Tillvägagång:
Värm upp oljan i antingen fritös eller i kastrull.
Dela bananen i två delar.
Vira in vardera banandel i bacon.
Vispa ihop en frityrsmet på vetemjöl, vatten samt bakpulver.
Täck den baconlindade bananen i frityrsmet och sänk ner den försiktigt i frityroljan.
Ta upp den när den är fint gyllenbrun.
Smält chokladen över ett vattenbad.
Doppa den friterade bananen i chokladen.
Ät direkt eller låt chokladen stelna en stund.


Större bild

Kommentarer
Postat av: ANT

får Epic Meal Time vibbar av det här. :D

2011-08-03 @ 11:35:14
Postat av: PizoN

Det kommer mest troligt att vara en del av ett större projekt som jag planerar :)

2011-08-03 @ 11:56:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0